יום שני, 17 במרץ 2014

מי הישראלים שניסו לרכוש נפט לובי גנוב ממכלית חטופה?

הרשויות בקפריסין עצרו לזמן קצר שני ישראלים ואזרח סנגל בחשד שניסו לרכוש נפט שהועמס באופן בלתי חוקי על מכלית באחד הנמלים שמוחזקים על ידי מיליציות בלוב. זמן קצר אחרי ששוחררו השלושה ושבו לישראל, פשטו לוחמים אמריקאים על המכלית החטופה, לכדו את החמושים והחלו להניע את המכלית חזרה ללוב

לוחמים של יחידה מובחרת אמריקאית השתלטו הלילה בים התיכון על מכלית שנשאה נפט מאחד הנמלים שבשליטת המיליציות החמושות בלוב, שעות ספורות אחרי שהרשויות בקפריסין עצרו לחקירה שני ישראלים בחשד שניסו לרכוש את הנפט.

המכלית "מורנינג גלורי", שנושאת דגל צפון קוריאני, עזבה לפני ימים אחדים את נמל סידרה אשר נמצא תחת שליטתה של אחת המיליציות החמושות בלוב. על אף הניסיון של הממשלה המרכזית בטריפולי לאכוף סגר על הנמל, הצליחה המכלית לצאת כשהיא נושאת 200 אלף חביות של נפט.

המכלית, אשר עליחה היו 21 אנשי צוות שהוחזקו באיומי נשק של שלושה חמושים לובים, נצפתה בסוף השבוע במים בינלאומיים מול קפריסין לפני שהחלה לשנות כיוון ולנוע בכיוון דרום-מזרח.

כאן נכנסה לתמונה הזווית הישראלית. לפי דיווח היום בכלי תקשורת בקפריסין, שלושה בני אדם – שני ישראלים ואזרח סנגל -  הגיעו ביום שישי לעיר לרנקה במטוס פרטי, שכרו סירה ושטו למכלית. בכל אותו הזמן הם היו תחת מעקב של משטרת קפריסין.

אתמול הם נעצרו על ידי הרשויות באי בחשד שניסו לרכוש את הנפט הגנוב, אולם בית המשפט סירב לאשר את הבקשה להחזיק אותם במעצר מאחר שהעבירה לכאורה התרחשה במים בינלאומיים. בעקבות זאת, שוחררו השלושה וטוסו חזרה לישראל אתמול בלילה.

פרשת המכלית החטופה הסתיימה הלילה, כאשר באישורו של הנשיא ברק אובמה פשטו כוחות של יחידת אריות הים על המכלית. הלוחמים, שהגיעו מהמשחתת רוזוולט שנמצאת כעת בים התיכון, השתלטו בתוך זמן קצר על החמושים ושחררו את אנשי הצוות ללא פגע. הפנטגון מסר כי כעת נעה המכלית חזרה לעבר לוב תחת הפיקוח של מלחים אמריקאים מהמשחתת סטאוט.

שגרירת ארצות הברית בלוב, דבורה ג'ונס, מסרה בתגובה לפעולה: "אני שמחה שיכולנו להגיב באופן חיובי לבקשתה של לוב לסייע במניעת מכירתו של הנפט שלה מאונייה חסרת מדינה".


פרשת המכלית הייתה הוכחה נוספת למצב הרגיש בלוב, שם שולטות מיליציות חמושות על נמלי הנפט במזרח המדינה בדרישה לאוטונומיה נוספת. בעקבות כישלונו של השלטון המרכזי לעצור את יציאת המכלית מנמל סידרה, הודח בשבוע שעבר ראש הממשלה, עלי זיידאן, והוא נמלט לאירופה לפני שהועמד לדין על עבירות שחיתות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה