יום שבת, 19 באפריל 2014

חושבים שפה הפוליטיקה מושחתת? תסתכלו על הודו

הודו ניצבת בימים אלה בעיצומה של חגיגת הבחירות הגדולה ביותר בעולם. אולם נתונים של ארגונים לטוהר המידות מגלים כי נגד 17 אחוז מהמועמדים יש תיקים פליליים, כולל על עבירות רצח ואונס. הסטטיסטיקה דווקא נותנת למועמדים הללו סיכוי כפול לנצח בבחירות


הרשעתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שוב עוררה את התחושה שהשחיתות שוררת בפוליטיקה הישראלית ושחלק מפקידי הציבור הבכירים אינם נקיי כפיים כפי שהם צריכים להיות. אולם גם עם הפגמים שבהחלט ישנם במערכת הפוליטית שלנו, כדאי להפנות מבט לעבר הדמוקרטיה הגדולה בעולם – הודו – ולהבין שיש מקומות גרועים יותר, הרבה יותר.

החל מה-7 באפריל ועד 12 במאי נערכים בהודו תשעה שלבים של בחירות כלליות, שבהן קובעים יותר מ-800 מיליון אזרחים בעלי זכות בחירה את זהותם של 543 חברי הבית התחתון של הפרלמנט. מדובר באירוע הבחירות הדמוקרטיות הגדול ביותר בעולם.

לפי הסקרים, הבחירות צפויות להסתיים במהפך פוליטי, כאשר מפלגת האופוזיציה BJP, בראשותו של הפוליטיקאי השנוי במחלוקת נרנדה מודי, תגבר על מפלגת הקונגרס השלטת בהנהגת ראהול גנדי, נצר לשושלת הפוליטית ההיסטורית של נהרו-גנדי. עם זאת, ההערכות הן כי התוצאות יהיו צמודות ואף מפלגה לא תצליח להשיג רוב.

ביום חמישי נערך השלב החמישי בבחירות, והגדול מכולם, כאשר נערכה הצבעה ב-121 מחוזות בתריסר מדינות וטריטוריות ברחבי הודו. בחלק מהמחוזות נרשמו אחוזי הצבעה מרשימים של יותר מ-70 אחוז, כאשר מדינת מדהיה פרדש הייתה הנמוכה ביותר עם 54 אחוז.

אבל על החגיגה הדמוקרטית מעיבה העובדה שרבים מהמועמדים אינם נקיי כפיים. זאת, על אף שבית המשפט העליון קבע בשנה שעברה כי תיאסר ההתמודדות למשך שש שנים על מועמדים מורשעים, גם אם הם עדיין נמצאים בשלב הערעור.

שני ארגונים הודיים לטוהר המידות – ההתאחדות לרפורמות דמוקרטיות וארגון מעקב בחירות לאומי – בחנו את הטפסים שהגישו 3,305 מתוך 3,355 המתמודדים שרצו בשלבים 1 עד 5 של הבחירות וגילו תמונה קשה: נגד 557 מועמדים – 17 אחוז – יש תיקים פליליים פתוחים על עבירות שהעונש עליהן הוא לפחות חמש שנות מאסר. נגד 328 מאותם מועמדים יש תיקים על עבירות קשות כדוגמת רצח, אונס ושוד.

109 אישומים נגד מועמד בודד

בחינה לעומק של החלוקה המפלגתית של אותם מועמדים מגלה כי מדובר ב-68 מתוך 202 המועמדים של BJP (36 מתוכם עם תיקים חמורים); 45 מתוך 193 מועמדי מפלגת הקונגרס (21 עם עבירות חמורות); 31 מתוך 200 המועמדים של מפלגת AAP, שהוקמה לפני שנתיים ואשר שמה לה למטרה להילחם בשחיתות (נגד 20 מהמועמדים יש תיקים חמורים); ו-38 מתוך 207 מועמדי מפלגת BSP שמייצגת את השכבות החלשות (22 מהנציגים מעורבים בעבירות חמורות).

רק בשלב החמישי שנערך השבוע, לדוגמה, התמודדו 27 מועמדים שניצבים בפני אישומים על רצח ו-12 מועמדים שנפתחו נגדם תיקים על עבירות נגד נשים. בשיא ככל הנראה מחזיק קמשוואר בייתה, חבר פרלמנט ממדינת ג'הארקנד, שמתמודד עם 109 אישומים – 16 סעיפי רצח, 25 סעיפים על ניסיון רצח, שישה סעיפים על תקיפה עם נשק מסוכן ושלושה על סחיטה.

בייתה טוען כי מדובר באישומים מימיו כמורד מאואיסטי וכי אין לכך כל קשר לפעילותו הנוכחית. "העבודה שעשיתי, ובמיוחד התמקדותי בקבוצות החברתיות החלשות במחוז הבחירה שלי, היא שהפכה אותי לפופולרי", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

בייתה יכול להיות אופטימי שהוא ייבחר לכהונה נוספת. לפי ההתאחדות לרפורמות דמוקרטיות, למועמד עם תיק פלילי יש סיכוי של 23 אחוז לזכות בבחירות, וזאת לעומת 12 אחוז בלבד למועמד נקי מאישומים.


בואו נקווה, שלעולם לא נגיע למספרים כאלה גם כאן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה