יום חמישי, 17 באפריל 2014

"האח הגדול" בטורקית: החוק שמעניק חסינות לסוכנות הביון

הפרלמנט באנקרה אישר חוק שמאפשר לממשלה האסלאמית של ארדואן להשתמש בסוכנות הביון הלאומית נגד כל מי שמוגדר "אויב המדינה". סוכני ביון שיהיו מעורבים בפעילות בלתי חוקית יזכו לחסינות, ובאופוזיציה חוששים מעלייה במקרים של חיסולים ללא משפט. פעיל זכויות אדם: כולם מבינים שהחוק הזה יפגע בחירויות

טורקיה עושה צעד נוסף בדרך להפיכתה למדינה אוטוריטארית: הפרלמנט באנקרה אישר היום חוק שנוי במחלוקת, אשר יהפוך את סוכנות הביון הלאומית (MIT) לכלי שרת של הממשלה ויעניק לסוכני הארגון חסינות מהעמדה לדין במקרים שנויים במחלוקת.

לפי החוק החדש שקידמה מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמית, הממשלה היא שתקבע עבור סוכנות הביון את זהותם של איומים חיצוניים על ביטחון המדינה. המשמעות היא שהממשלה האסלאמית של רג'פ טאיפ ארדואן תוכל להפעיל את הסוכנות גם נגד מי שנראים בעיניה כגורמים שמערערים את שלטונה, כדוגמת המטיף הגולה, פתהוללה גולן, שארדואן מאשים כי הוא מפעיל רשת סוכנים במערכות החוק והמשפט.

עוד נקבע בחוק כי MIT תהיה אחראית לטיפול באיומי טרור, ריגול זר, הגנה לאומית, פשיעה בינלאומית ופשיעת סייבר ותפעיל את כל הסוגים של איסוף מודיעין אנושי וטכנולוגי. סוכנות הביון גם תוכל לקבל גישה למאגרי מידע של כל משרדי הממשלה ולאסוף מידע על כל האזרחים. כמו כן, יתאפשר לה לבצע האזנות סתר גם ללא צו של בית משפט.

החוק החדש גם קובע כי סוכני MIT שפועלים בזהות בדויה יהיו חסינים מהעמדה לדין, וסוכנים שבמסגרת משימתם יצטרכו להשתלב בארגוני טרור לא יועמדו למשפט על פשעים שבוצעו בעת שהיו במסווה. במקרה שתהיה דרישה להעמיד לדין את ראש סוכנות הביון, תהיה לו זכות לפנות לנשיא כדי לבטל את רוע הגזירה. מאחר שארדואן עשוי להיבחר בקיץ לתפקיד הנשיא, מדובר למעשה בחסינות מוחלטת לראש הסוכנות.

אפילו אם התובעים מקבלים מידע לגבי מעורבות של סוכני ביון בפעילות בלתי חוקית, הם יצטרכו קודם כל לפנות ל-MIT כדי לקבל את חוות דעתם של אנשי הסוכנות בנוגע לאמינות המידע. אם בסוכנות יטענו כי המידע עלול לפגוע בפעילות מבצעית, לא תיפתח חקירה.

צ'ק פתוח

החוק החדש אף כולל סעיף שנועד להילחם בפרסום של פרטים הקשורים לפעילות של MIT. אדם שישיג מסמכים הקשורים לסוכנות הביון, ידליף מסמכים כאלה או אפילו יזייף מסמכים צפוי לעונש של ארבע עד עשר שנות מאסר. מי שיפרסם מסמכים כאלה צפוי לעונש של שלוש עד 12 שנות מאסר.

כחלק מהחוק החדש, תוקם סוכנות תיאום לאומית למודיעין, אשר תתכנס בכל שלושה חודשים והחלטותיה יחייבו את כל גופי השלטון. בגוף החדש יהיו חברים מנהל הסוכנות, כיום האקאן פידאן, ראש המודיעין הצבאי ונציגים בכירים של משרדי ממשלה.

באופוזיציה ובארגוני זכויות אדם הזהירו כי החוק השנוי במחלוקת יהפוך את סוכנות הביון לכלי שרת של הממשלה ויפגע קשות בשלטון החוק. אחד החששות הוא כי החוק יאפשר לסוכנות הביון לבצע הוצאות להורג בלתי חוקיות, ואף ייצור קשרים בין הסוכנות לבין ארגונים פליליים כפי שכבר קרה בשנות התשעים.

"החוק מספק צ'ק פתוח לבכירי MIT כדי שינצלו לרעה את כוחם", אמר עורך הדין ופעיל זכויות האדם, כמאל סנגיז, ליומון זאמאן. "הזמן ילמד אותנו אם ההפרות ישיבו את מקרי הרצח הבלתי מפוענחים ואת ההוצאות להורג ללא משפט. לא צריך להיות מגיד עתידות כדי לומר שהזכויות והחירויות של התושבים ייפגעו בגלל החוק הזה". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה