יום ראשון, 22 בספטמבר 2013

ארגון הטרור א-שבאב רוצה לשמור על רלוונטיות - פרשנות על פיגוע התופת בקניון בניירובי

ארגון הטרור הסומלי א-שבאב, המזוהה עם אל-קאעידה, ביצע את הפיגוע בקניון בניירובי כדי לנקום בממשלת קניה על מלחמתה בו לצד ממשלתה המרכזית של סומליה. אבל גם מדובר בניסיון של מחבלי א-שבאב להראות כי הם עדיין מסוגלים לפעול בעוד השלטון הסומלי ממשיך במאמציו להשיב את היציבות למדינה המשוסעת בקרן אפריקה אחרי עשרות שנים של מלחמה

התקפת הטרור הרצחנית של מחבלי ארגון א-שבאב הסומלי בקניון הגדול ביותר של ניירובי, בירת קניה, מגיעה בתקופה שבה ארגון הטרור המזוהה עם אל-קאעידה נמצא באחת מנקודות השפל שלו, בעוד הממשלה הסומלית ממשיכה במאמציה הלא פשוטים למסד את החוק והסדר ואת הדמוקרטיה במדינה הענייה בקרן אפריקה אחרי שנים ארוכות של מלחמת אזרחים.

ארגון א-שבאב שלט בשיאו על מרבית שטחה של דרום סומליה ומרכזה, כולל על חלקים נרחבים בבירה מוגדישו, ואכף את חוקי השריעה הנוקשים. אולם בארבע השנים האחרונות הצליחו כוחות הממשלה המרכזית, בסיוע של חיילים ממדינות האיחוד האפריקאי, להדוף את החמושים המוסלמים ולהשיב את השליטה על מרבית שטחי המדינה.

ביום חמישי האחרון, במבצע הראשון מזה חודשים ארוכים נגד חמושי א-שבאב, כבשו החיילים הסומלים – שעדיין נתמכים על ידי כוחות אפריקאיים – את העיירה מהדיהי שבמרכז המדינה. בממשלה הבהירו כי מדובר בשלב האחרון בהדיפתם של גורמי א-שבאב ואל-קאעידה במטרה להשיב את הביטחון לכל חלקי המדינה.

השלטון המרכזי גם זוכה לתמיכה מהקהילה הבינלאומית שמייחלת לניצחון על גורמי הטרור במדינה האפריקאית, אשר הייתה אחת מזירות הפעולה הראשונות של אל-קאעידה – במיוחד המקרה המפורסם של "בלאק הוק דאון" ב-1993 נגד הכוח האמריקאי שפעל בסומליה. בכינוס בינלאומי בבריסל בשבוע שעבר, הבטיחה הקהילה הבינלאומית להעביר 1.8 מיליארד דולר לטובת הממשלה בסומליה, ששואפת לקיים בחירות כלליות בשנת 2016, לראשונה מזה יותר מארבעים שנה.

אבל כפי שהוכח ביממה האחרונה, המאבק בגורמי הטרור של א-שבאב עדיין רחוק מסיום. ארגון הטרור האיסלאמי, שאחראי למאות פיגועים רצחניים בסומליה באמצעות מכוניות תופת, מחבלים מתאבדים והתקפות ירי, הראה בשנים האחרונות כי הוא מסוגל להכות גם מחוץ לגבולות סומליה.

ביולי 2010, בעת שכל העולם היה מרותק לגמר גביע העולם בכדורגל שנערך בדרום אפריקה, ביצעו מחבלי א-שבאב פיגוע התאבדות משולב בבירת אוגנדה – אחת המדינות ששלחו חיילים לכוח האפריקאי בסומליה – ויותר מ-70 בני אדם נהרגו.

גם קניה, שפועלת בשנים האחרונות נגד א-שבאב בעקבות חדירות של חמושים לאורך הגבול, נחשבה למטרה של ארגון הטרור, שהזהיר לא פעם כי הוא מתכוון לבצע פיגועים בשטחה. "אמרנו כמה פעמים לממשלה קניה להסיג את כוחותיה מהאדמה המוסלמית של סומליה, אבל הוא לא התייחסו לאזהרות שלנו", אמר דובר הארגון, שיח' עלי מוחמד ראגה בהודעה שפרסם ברשת האינטרנט בעיצומה של התקפת הטרור בקניון ווסטגייט בניירובי.

המחבלים הסומלים אמנם ביצעו את הפיגוע הנוכחי בקניה כדי לנקום על פעילות הצבא הקנייתי נגדם, אמנם ככל הנראה הם גם ביקשו להראות כי למרות המכות הקשות שספגו – א-שבאב עדיין מסוגל להוציא לפועל מכות כואבות. סביר להניח כי ככל שממשלת סומליה תתקדם במאמציה לחזק את שליטתה במדינה ולקדם את תהליך הייצוב הפנימי – בסיוע של מדינות אפריקה וכלל הקהילה הבינלאומית – ירגישו חמושי א-שבאב כי הם נדחקים אל הקיר ויגבירו את ניסיונות הפיגוע בסומליה ומחוצה לה. אבל ניתן לראות בכך ניסיונות נואשים אחרונים של הארגון לשמור על רלוונטיות לפני שיהפוך לעוד קבוצה קטנה שאולי מסוגלת לעקוץ מדי פעם אבל חסרת כל השפעה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה