יום חמישי, 12 בספטמבר 2013

חיה פצועה, אבל עדיין מסוכנת - על חיזבאללה כיום

ספר חדש של ד"ר מתיו לוויט בוחן מציג בפעם הראשונה באופן מעמיק את פעילות הטרור הבינלאומית של ארגון חיזבאללה שמעידה כי מדובר בתמנון שזרועותיו מגיעים למקומות רבים ברחבי העולם ועסוק בפעילות חבלנית לצד פעילות פלילית. לוויט ומומחים נוספים דיברו בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור וציינו כי על אף שארגון הטרור הלבנוני נמצא באחת מנקודות השפל בתולדותיו, הוא עדיין יכול לעקוץ

שנה לא פשוטה עברה על חיזבאללה – לוחמי הארגון אמנם צברו ניסיון צבאי משמעותי בלחימה נגד המורדים בסוריה, אבל במחיר של מאות הרוגים; המלחמה במדינה השכנה החלה לזלוג גם ללבנון עם קרבות בין פעילי חיזבאללה לחמושים סונים בעיר טריפולי ופיגועי תופת במעוזי החיזבאללה בדאחייה שבדרום ביירות; האיחוד האירופי החליט כי הזרוע הצבאית של חיזבאללה היא ארגון טרור בעקבות הפיגוע נגד התיירים הישראלים בבורגס שבבולגריה ביולי 2012; הפוליטיקה הלבנונית משותקת מאז התפטרותו של רה"מ מיקאתי; ובית הדין המיוחד לרצח חרירי עדיין נערך לתחילת הדיונים נגד ארבעת פעילי הארגון. לא פלא שהרמטכ"ל בני גנץ הכריז לאחרונה כי "האש אוחזת בגלימתו של נסראללה".

מצבו של חיזבאללה סיפק בסיס לאחד הפאנלים במסגרת הכנס השנתי ה-13 של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה שנערך השבוע. מומחים לענייני חיזבאללה ואיראן ציינו כי אכן ארגון הטרור הלבנוני נמצא בתקופה הקשה ביותר מאז הקמתו לפני כשלושים שנה, אולם הזהירו כי אסור לזלזל ביכולותיו וכי גם בעתיד הוא עלול להוות סכנה.

אחד הדוברים הבולטים היה ד"ר מתיו לוויט, מומחה לחיזבאללה ממכון וושינגטון למדיניות במזרח הקרוב. הוא הבהיר כי לחיזבאללה לא הייתה ברירה אלא להילחם בסוריה בשל קרבתו למשטרו של הנשיא בשאר אסד, אך בעיקר מאחר שאיראן ביקשה ממנו להתערב במלחמת האזרחים. ומאחר שבקשה מאיראן היא בעצם פקודה מהמנהיג העליון האייתוללה חמינאי, הרי שלנסראללה לא ממש הייתה ברירה שלא לציית לספונסר הראשי.

לוויט, בעברו אנליסט של הבולשת האמריקאית בתיקים של לוחמה בטרור ויועץ למלחמה בטרור במשרד החוץ האמריקאי, פרסם לאחרונה ספר מקיף על פעילות הטרור הבינלאומית של ארגון הטרור – "חיזבאללה: טביעת הרגל הגלובלית של מפלגת האל הלבנונית".

עטיפת ספרו של לוויט


ספר העיון, שנקרא כמו ספר מתח, הוא תוצאה של תחקיר בינלאומי שנמשך קרוב לעשור, ואשר כולל שיחות עם גורמים רשמיים ממדינות רבות (בהן ישראל) ומתבסס בין השאר על מסמכים מודיעיניים ומסמכי בתי משפט של תיקים הקשורים לפעילות חיזבאללה.

הספר מתאר כיצד הארגון שהוקם כשלוחה איראנית בלבנון כחלק מהפצת המהפכה האיסלאמית הפך לתמנון רב זרועי שפועל כמעט בכל היבשות – מעיראק וסעודיה, דרך חוף השנהב וגמביה, עבור בתאילנד ועד לבה של ארצות הברית – ומתעסק בפעילות טרור נגד יעדים ישראליים ומערביים לצד פעילות פלילית שכוללת סחר בסיגריות ותרופות מזויפות וזיוף כספים.

מי שהוביל את הפעילות הבינלאומית היה רמטכ"ל חיזבאללה, עימאד מורנייה, ומאז חיסולו בדמשק בפברואר 2008 ממלאים את התפקיד גיסו של מורנייה ושותפו, מוסטפה באדר א-דין, וטלאל חמייה. לפי דוחות של הממשל האמריקאי שמצוטטים בספר, על אף שלשניים יש עצמאות מסוימת, הפעילות מפוקחת על ידי נסראללה עצמו, שלפי דוח של ה-CIA עוד לפני מינויו למזכ"ל בשנת 1992 היה מעורב בפעילות טרור, כולל "חטיפת בני ערובה, חטיפת מטוסים והתקפות נגד יריבים לבנונים". הוא אף השתתף בישיבות לתכנון הפיגועים נגד בסיסי הנחתים האמריקאים והלבנונים בביירות באוקטובר 1983.

עדיין רוצים לנקום את חיסול מורנייה

הספר מעיד על פעילות ענפה של חיזבאללה בתוך ארצות הברית, כפי שבאה לידי ביטוי בשנים האחרונות בחשיפות של תאים של הארגון שעסקו בעיקר, אבל לא רק, בפעילות פלילית. בשנת 2010 הצליח מקור של ה-FBI לחדור לתוך אחד התאים של הארגון ואף הגיע לביירות, שם נפגש עם בכירים בחיזבאללה שסיפרו לו כיצד איראן מעבירה להם תמונות לוויין של ישראל. פוליטיקאי של חיזבאללה, חסן חודרוג', אף ניסה לארגן באמצעות המקור עסקה לרכישת רובי סער וכלי נשק מתוחכמים נוספים שסוכלה בסופו של דבר.

לפי המידע שקיבץ לוויט, רשויות אכיפת החוק בארצות הברית יודעות שפעילי חיזבאללה גם אספו מידע על בניינים פדרליים ברחבי המדינה. לכן, כשנשיא סוריה אסד הזהיר כי תקיפה אמריקאית תוביל לתגובה בכל מקום, ייתכן כי מדובר ברמז כי תאים רדומים של חיזבאללה כבר ערוכים לפגוע בלב ארצות הברית.

לוויט ציין – בין השאר בהתבסס על גורמי ביטחון ישראליים -  כי כעת מתרכז ארגון חיזבאללה בשני נתיבי פעולה עיקריים, מלבד המלחמה בסוריה. מצד אחד, הוא עדיין מבקש לנקום את מותו של מורנייה באמצעות פגיעה בבכירים ישראלים מדרג שגריר ומעלה, אך במקביל הוא גם פועל בשירותה של איראן במטרה להרוג תיירים ישראלים ברחבי העולם כנקמה על חיסול מדעני הגרעין. גם כוח אל-קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה, משתתפת במאמץ ומתמקדת ביעדים ישראליים, אמריקאיים, בריטיים ושל מדינות המפרץ.

על אף ההצלחה בפיגוע בבורגס – ואפשר להזכיר גם את פציעתה של אשת הדיפלומט הישראלי בהודו בפברואר 2012 - עד כה רשמו חיזבאללה ואיראן כישלונות מהדהדים בהשגת יעדיהם במלחמה החשאית נגד ישראל. אחד המקרים הבולטים ביותר הוא חשיפתו של תא הטרור שניסה לבצע פיגועים בתאילנד בפברואר אשתקד, כאשר אחד הפעילים נפצע קשה כאשר מטעני החבלה התפוצצו בידיו. החקירה הובילה את אנשי הביטחון לאחד מחופי תאילנד, שם הם מצאו פרוצה שבילתה עם חברי התא ואף הצטלמה אתם.

אבל למרות הכישלונות, החשבון עם ישראל – שלטענת חיזבאללה היא שאחראית לחיסול מורנייה, על אף שיש חשדות רבים כי דווקא הסורים עשו זאת – לא נסגר. חיזבאללה ימשיך לנסות ולפגוע במטרות בתוך ישראל ובחו"ל, והסכנה עלולה לגבור אף יותר במקרה של תקיפה נגד איראן או אפילו פעולה בסוריה.

בפסקת הסיום של הספר, מספק לוויט נקודה למחשבה: "לאור ההיסטוריה של האלימות והקיצוניות, ההתרחבות המהירה שלו לפעילות פשע מאורגנות מסחר בסמים להלבנת כספים ועוד, הפעילויות האלימות שלו בבית בלבנון ובדלת ליד בסוריה, ומעל הכל השימוש המתמשך בטרור בינלאומי, הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תנהל דיון מקיף על מגוון פעילויות 'ההתנגדות' של חיזבאללה, ומה לעשות לגביהן". 

בצה"ל מודים: חיזבאללה ארגון חכם

עדות נוספת לאתגר שממשיך להציב חיזבאללה הגיעה גם מצד צה"ל. מפקד הגיס הצפוני, אלוף נעם תיבון, הודה בכנס המכון למדיניות נגד טרור כי חיזבאללה הוא "ארגון חכם מאד ומסוכן ביותר", בין השאר מאחר שהוא פעיל כיום בזירת ההייטק עם פעילות סייבר והפעלת מל"טים, אך גם בשל כמות הרקטות האדירה שמציבה את חיזבאללה במקום השמיני בעולם.

תיבון ציין כי חיזבאללה כרגע לא מעוניין במלחמה עם ישראל, אבל הזהיר כי המצב נפיץ ושביר והכל עלול להשתנות. ארגון הטרור ממשיך לקבל נשק רוסי מסוריה על בסיס קבוע, כולל טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-ים מדגם יאחונט. "בצה"ל לוקחים זאת ברצינות, מתאמנים הרבה, משתפים מידע עם האמריקאים", הדגיש האלוף תיבון. "אם תהיה אש בצפון, תהיה לנו תגובה ברורה ואנחנו מוכנים לכך".

אם אכן יפרוץ סבב לחימה נוסף בין ישראל לבין חיזבאללה, הארגון הלבנוני ינסה לשוב על הניסיון של המלחמה ב-2006 ולשגר אלפי רקטות לעבר שטח ישראל במטרה לשתק את הפעילות. לפי תיבון, חיזבאללה הסתיר רקטות ביותר מ-2,000 כפרים בדרום לבנון, בעיקר בבתי מגורים בני שלוש קומות שאחת מהן הוחרמה לטובת פעילות הארגון.

"במלחמה הבאה נצטרך להיכנס לכפרים כדי לפתור את הבעיה הזו", הכריז תיבון. "לא נסבול שישראל תהיה תחת התקפות טילים במשך ימים ושבועות. אנחנו נצטרך להשתמש בכוח רב כדי להשתיק את המקומות האלה. יש לנו פתרון טוב לרקטות, אבל הוא יצטרך להיות קשוח. בסופו של יום, נצטרך להיכנס למקומות שבהם מסתירים את הרקטות".


וזה מלמד כי המלחמה הבאה בצפון עלולה להציב אתגרים לא פשוטים בפני הכוחות הלוחמים והעורף. כדי להשיג את המטרה הזו, עלינו לקוות כי בצה"ל אכן הפנימו את הלקחים של 2006 – וגם של 1973 – ויוכלו להשיג את היעדים בסיכון מינימלי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה