יום שלישי, 3 בספטמבר 2013

זיהוי לטווח ארוך: על המכ"ם הרוסי שגילה את ניסוי ה"אנקור"

המכ"ם הרוסי בארמוורי שבדרום המדינה איתר את השיגור של טיל המטרה הישראלי "אנקור" לפני הצהריים. מדובר במתקן שנכנס לפעילות מבצעית ויכול לזהות שיגורים של טילים בליסטיים בטווחים של עד 4,200 ק"מ. האמריקאים כבר הביעו חשש ממערך ההתרעה המוקדמת הרוסי, שיכול לסייע גם לסורים להיערך למתקפה אפשרית קרובה


דקות ארוכות של מסתורין עברו בצהריים בין ההודעה המפתיעה של משרד ההגנה הרוסי בדבר זיהוי שיגור של שני "עצמים בליסטיים" בים התיכון לבין ההודעה הרשמית של משרד הביטחון הישראלי כי נערך ניסוי של טיל המטרה "אנקור" בתיאום עם האמריקאים,  וזאת אחרי הכחשות מוקדמות.

ההכרזה הרוסית מלמדת על יכולותיה של מוסקבה לאתר של ירי טילים בליסטיים שונים במרחב המזרח התיכון, במיוחד בתקופה מתוחה של תקיפה אפשרית בסוריה ושל פעילות צבאית עתידית (כנראה) נגד מתקני הגרעין של איראן.

המכ"ם הרוסי שאיתר את הניסוי הישראלי מוצב בשדה תעופה ישן ליד ארמוויר (Armavir) שבדרום רוסיה, בקרבת הים השחור. הוא נכנס לפעילות מבצעית קרבית רק ביוני האחרון אחרי שנים אחדות של פעילות ניסיונית שכבר סיפקה נתונים ראשוניים לצבא הרוסי.

מדובר במכ"ם מדגם וורונז' די-אם (Voronezh-DM), אשר מסוגל לזהות טילים במעופם בטווח של 4,200 ק"מ ולקבוע את המטרות הצפויות. כפי שניתן לראות בתמונת הלוויין, באתר מוצבים שני מתקני מכ"ם זה לצד זה – הראשון מכסה את האזורים הדרום מזרחיים והשני את המרחב הדרום מערבי – והם יכולים לאתר שיגורים מצרפת וספרד ועד הודו ופקיסטן, כולל איראן.

בסיס המכ"ם בארמוויר (Google Maps)

הרמטכ"ל הרוסי, ואלרי גרסימוב, ציין בשיחה עם הנשיא ולדימיר פוטין כי תחנת המכ"ם בארמוויר "עוקפת את התחנות של הדור הישן בטווח הפעולה שלה, בדיוק הזיהוי של טילים בליסטיים ובחסינות מפני ניסיונות שיבוש".

מדובר בחלק מרשת ההתרעה המוקדמת שפורסת רוסיה, בין השאר כתגובה לכוונה האמריקאית להציב באירופה מערכת הגנה מפני טילים על מנת להתמודד עם האיום הבליסטי מכיוון הרפובליקה האיסלאמית של איראן.

בנוסף לארמוויר, יש לכוחות ההגנה האוויר-חלל של רוסיה מתקני מכ"ם בלחטוסי שבאזור לנינגרד, בקלינינגרד ובאירקוטסק, ומתכוננות גם תחנות ברפובליקת קומי וליד הערים ברנאול ויניסייסק שבסיביר. הם נועדו להחליף את המכ"ם האוקראיני שסיפק מידע לרוסים עד פברואר 2009 ואת המכ"ם בגבאלה שבאזרבייג'ן שיצא ממערכת ההתרעה בדצמבר האחרון.

בארה"ב ובנאט"ו כבר הביעו חשש כי מערכת המכ"ם של רוסיה, בנוסף לפיתוח של טילים בליסטיים לטווח קצר ובינוני, מהווים איום על הברית הצפון אטלנטית. מדובר בנושא נוסף שמעיב על היחסים בין וושינגטון לבין מוסקבה, בנוסף לסוגיות של סוריה והמדליף אדוארד סנואדן.

נקודה נוספת למחשבה היא יכולתם של הרוסים להתריע בפני בני בריתם על פעולה צבאית נגדם. המכ"ם הסורי לא איתר היום את הניסוי הישראלי – מחדל נוסף שמצטרף לפרסומים הקודמים על תקיפות ישראליות בשטח סוריה בחודשים האחרונים – וכעת עלול להיווצר מצב שבו אם וכאשר ארה"ב אכן תפעל נגד סוריה, הרוסים יעדכנו את דמשק בזמן אמת על תחילתם של שיגורי טילי השיוט וכך יפגעו בניסיון להפתיע את משטר אסד.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה