יום ראשון, 15 בספטמבר 2013

קצין איראני בסוריה: אנחנו הטובים פה. צפו בתיעוד נדיר

סרטון בלתי שגרתי מתאר את פעילותה של יחידה איראנית שמשתתפת במלחמת האזרחים בסוריה לצד כוחותיו של בשאר אסד. המפקד האיראני מסביר כי מדובר במלחמה "של האיסלאם נגד הלא מאמינים" ומבקר בחריפות את עמיתיו הסורים. "הם משתמשים ביותר מדי כוח, אנחנו נותנים כבוד"

הסיוע האיראני לצבא סוריה במלחמת האזרחים אינו סוד, וידוע כי מלבד משלוחי נשק מספקת טהרן  גם כוחות לוחמים שנאבקים במורדים לצד חייליו של בשאר אסד. אמש הציגה רשת הטלוויזיה הממלכתית של הולנד תיעוד נדיר של אחת היחידות האיראניות שפועלות בסוריה, ומפקדה מספק כמה מהתובנות שלו לגבי המלחמה ולגבי הצבא המקומי.


לפי הכתבה, החיילים האיראנים אחראים על חברי מיליציה אזרחית סורית, ככל הנראה מיליציית השביחה הנאמנה לאסד ואשר חבריה ידועים באכזריותם, אך גם פועלים יחד עם יחידות של הצבא הסורי.

המפקד האיראני מודה כי רבים מחברי המיליציות עברו אימונים באיראן ועל כן "הם מכירים את המנהגים שלנו והדבר הופך את שיתוף הפעולה לקל יותר". הוא מתאר אותם כ"נחמדים, סבלניים יותר מאתנו ובלי ציפיות גבוהות".  

הקצין אף צוחק על הפעילים הסורים ואומר כי הם זקוקים רק לשני דברים כדי להילחם – סיגריות ותה מקומי. "בלי תה או סיגריות, המלחמה תיגמר, נכון?", הוא אומר בחיוך לאדם בשם חוסיין שלא נקלט בעין המצלמה.

הקצין האיראני (יושב במרכז) עם אנשיו ועם הסורים

בראייתו של הקצין האיראני, נוכחותו בסוריה אינה רק כדי לעזור למשטר אסד, אלא נובעת מסיבות עמוקות יותר. "המלחמה הנוכחית בסוריה היא של האיסלאם נגד הלא מאמינים", הוא מבהיר את תפיסתו. "האל נגד הרשע. אנחנו 'הטובים' כי המנהיג העליון של איראן נמצא לצדנו. החזית הזו נתמכת על ידי חיזבאללה, הלוחמים הם איראנים, חיזבאללה, מוג'הידין עיראקים ואפגנים ואחרים. היריבות הן ישראל, סעודיה, טורקיה, קטאר, שזוכות למימון האמירויות, אמריקה, אנגליה, צרפת ואירופה".

האיראני לא מסתיר את ביקורתו מעמיתיו בצבא הסורי, ומאשים אותם כי הם משתמשים ביותר מדי כוח, גם כלפי החיילים עצמם. "החיילים הם קורבנות להעלבות ולהשפלות, ולכן כאשר אנחנו עובדים עם הבחורים מהצבא, הם שמחים לחזור אלינו. הם רוצים ללכת לחזיתות שלנו, רק כי אנחנו מגלים כלפיהם כבוד. לא שילמנו להם או משהו כזה. אבל כבוד הוא משהו שהצבא שלהם עוד צריך ללמוד. למרבה הצער, זה משהו שהם רק התחילו לעשות. כמה מהמפקדים הבכירים שלהם אמרו: אנחנו נותנים פקודות, גם אתם. אבל אנחנו משתמשים בכוח, ואתם משתמשים בכבוד".

כדי להפגין את רוח "הכבוד", מראים האיראנים כיצד במהלך הסיור ברחובות הכפר השומם, הם מעניקים ממתקים לילדים המקומיים. "אנחנו אומרים שלום לאנשים. אנחנו בוטחים בנו בגלל האופן שבו אנחנו מתנהגים", אומר הקצין.

לטענתו, הפעילות של הכוח האיראני החזירה את השגרה לכפר. "כשהגענו לכאן, לא הייתה נפש חיה. הם נטשו את הכפר", הוא אומר ומוסיף אמירה מטרידה: "עכשיו אין פה אנשים, רק ערבים. אחרי שטיהרנו את המקום, האנשים החלו לשוב לבתיהם".


הסרטון האיראני גם מנסה להראות כי החיילים מנסים לשמור על שגרה של תפילות, בישולים וכביסה. אבל הם זוכרים כי בעתיד – הקרוב או הרחוק יותר – הם יצטרכו לשוב למולדתם. אחד החיילים, ששטף את רגליו בגיגית, שר בשמחה שיר פופ באנגלית, אבל כאשר המצלמה התקרבה, הוא מיהר לעבור לשיר דתי. הרי הוא לא צריך צרות בבית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה