יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

הלכה הסייסטה בחוף בונדי: כך פספסה ספרד את גילוי אוסטרליה

הנווט הפורטוגלי פדרו פרננדס דה קווירוס התחנן בתחילת המאה ה-17 שמלך ספרד יאפשר לו לצאת למסע חקר נוסף באוקיינוס השקט, שם הוא האמין שגילה את היבשת הנסתרת אוסטרליה, שמלאה בתבלינים ובקינמון. אבל כשהגיעה התשובה החיובית, זה כבר היה מאוחר מדי. לראשונה נחשפים המסמכים ההיסטוריים שהיו יכולים לשנות את ההיסטוריה

פדרו פרננדס דה קווירוס היה בטוח שהוא מצא את אוסטרליה, היבשת הנסתרת אי שם באוקיינוס השקט. אבל בקשותיו החוזרות ונשנות ממלך ספרד לאפשר לו לצאת למסע נוסף כדי לחקור את התגלית המרעישה לא זכו למענה - עד שהיה מאוחר מדי.

הספרייה הלאומית של ניו סאות' ווילס הציגה היום בפעם הראשונה שניים מהעותקים הנדירים של הבקשות ששלח הנווט הפורטוגלי קווירוס (1615-1563) למלך פיליפ השלישי בשנים 1608 ו-1614. המסמכים ההיסטוריים הוחזקו במשך שנים בידיים פרטיות, ולאחרונה רכשה אותן הספרייה בסכום של 865 אלף דולר.

קווירוס השתייך למשלחות החקר הספרדיות שנעו באוקיינוס השקט וחיפשו ארצות חדשות. בשנת 1606, הוא נחת באי שכיום ידוע בשם ונואטו, אולם אז הוא חשב כי מדובר ביבשת הדרומית המסתורית ולכן קרא לאי בשם אוסטרי אליה דל אספיריטו סנטו (הארץ הדרומית של הרוח הקדושה). לאחר מכן הוא שט לכיוון מקסיקו, אולם לא ויתר על חלומו לשוב ליבשת המסתורית.

בשנים הבאות פנה קווירוס למלך הספרדי וביקש שיאפשר לו לצאת למסע חוזר. בבקשותיו, הוא תיאר את "אוסטרליה" כארץ מלאה בתבלינים, אגוזי מוסקט, קינמון ומספיק עצים כדי לבנות אוניות ותושבים שניתן להכניס תחת כנפי הנצרות. הוא גם הבטיח למלך פיליפ כי בכך הוא "יהפוך למגן של הרבה יותר ממלכות ועושר" מכפי שיש ברשותו כעת.

התפניות של ההיסטוריה

תחינותיו של הנווט הפורטוגלי לא נענו במשך שנים, עד אשר בסופו של דבר הסכים המלך לממן עוד מסע גילויים. אבל עבור קווירוס זה כבר היה מאוחר מדי, מאחר שהוא הלך לעולמו בפנמה לפני שהספיק לצאת למסע חלומותיו.

קווירוס הורה להדפיס 14 מבקשותיו למלך, כאשר כל אחת מהן הודפסה בעותקים מוגבלים כדי לשמור על חשאיות. אולם כאשר מרגלים גילו את קיומם של המסמכים, הואץ מרוץ הגילוי האירופי אחרי היבשת הדרומית. בשנת 1606 הגיעה לראשונה משלחת הולנדית לאוסטרליה, ובשנת 1688 נחת בחוף הצפון מערבי ויליאם דמפייר האנגלי. ג'יימס קוק שהגיע לאוסטרליה בשנת 1770, מיפה את החוף המזרחי והכריז כי היבשת שייכת למלך ג'ורג' השלישי. 

לספרדים, שהתעוררו מאוחר מדי, כבר לא נותר דבר. "זה היה יכול להיות עולם שונה לחלוטין, הלא כן?", אמר מנכ"ל הספרייה הלאומית, ד"ר אלכס ביירן. "מי יודע לאן זה היה יכול להוביל, אבל אני משער שאלה התפניות המוזרות של ההיסטוריה". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה