יום חמישי, 29 באוגוסט 2013

הטרוריסט שכונה "רוח הרפאים המפוצצת" נלכד בהודו

יאסין בהטקל, ממייסדי ארגון הטרור האיסלאמי המוג'הידין ההודי, נלכד בגבול עם נפאל אחרי מבצע סודי של סוכנויות הביון ההודיות. בהטקל חשוד במעורבות בשורת פיגועים שהותירו עשרות הרוגים בשנים האחרונות, ובין השאר הוא היה האדם שהשאיר את המטענים שהתפוצצו בבית הקפה בעיר פונה ב-2010

כוחות הביטחון בהודו חוגגים היום את אחד ההישגים המרכזיים שלהם במלחמה בטרור עם לכידתו של המבוקש הבכיר ביותר במדינה, יאסין בהטקל, ממייסדי ארגון הטרור המוג'הידין ההודי שאחראי לסדרה של פיגועים קשים בשנים האחרונות. בהקטל חשוד כי הוא האדם שהניח את מטעני הנפץ בפיגוע שבו נהרגו 17 בני אדם בבית קפה בעיר פונה לפני שלוש שנים.

מהדיווחים שמגיעים מהודו עולה כי בהקטל ועוזרו, אסאדוללה אחטר הידוע בכינוי האדי, נעצרו בגבול הודו-נפאל אחרי מבצע סודי של השב"כ ההודי (IB) ושל המוסד ההודי (RAW) בשיתוף פעולה עם משטרת מדינת ביהאר.

"מספר מועט של אנשי משטרה ידע על המבצע המיוחד ללכידת בהקטל", אמר קצין בכיר במשטרה. "זה היה מקרה רגיש ביותר, כך שהמידע לא שותף עם אחרים מלבד מי שהיו מעורבים במבצע", הוסיף בכיר אחר.

מיד לאחר המעצר, נלקחו שני החשודים למתקן חקירה סודי לתשאול ראשוני. בדיקת DNA שנלקחה מבני משפחתו של בהקטל סייעה לאשר כי אכן מדובר בטרוריסט הבכיר שמבוקש על ידי סוכנויות המודיעין ב-12 מהמדינות המרכיבות את הודו ואשר זכה לכינוי "רוח הרפאים המפוצצת".

בהקטל בן ה-30, ששמו האמיתי הוא מוחמד אחמד זראר סידיבפה, היה ממייסדי ארגון הטרור האיסלאמי המוג'הידין ההודי בשנת 2007 ונחשב לאיש המבצעים הבכיר שלו. הארגון התפרסם לראשונה בנובמבר 2007, אחרי סדרה של פיצוצים במדינת אוטר פרדש, והוא נחשב אחראי לפיגועים נוספים ברחבי הודו בשנים האחרונות.

בפברואר 2010 היה אחראי המוג'יהידין ההודי לסדרת הפיצוצים בבית הקפה "המאפייה הגרמנית" בעיר פונה, לא הרחק מבית חב"ד המקומי. בהטקל חשוד כי הוא האדם שהציב את המטענים שגרמו למותם של 17 בני אדם, ובתמונות ממצלמות האבטחה הוא נראה מנסה להסתיר את זהותו. הוא גם הטמין את אחד ממטעני החבלה שהתפוצצו בעיר מומביי ביולי 2011 ואשר הותירו 27 הרוגים ו-130 פצועים.

אחת הסיבות לכישלון במרדף אחרי בהקטל, כמו גם אחרי מחבלים נוספים, היא היעדרו של מאגר לאומי על פושעים וחשודים בטרור. בשנת 2008, נעצר בהקטל במדינת מערב בנגל, אולם שוחרר בערבות מאחר שהרשויות המקומיות לא זיהו שאכן מדובר בטרוריסט המבוקש.

מעצרו של בהקטל מצטרף להישג נוסף של כוחות הביטחון ההודיים עם מעצרו מוקדם יותר החודש של עבדול כרים טונדה, בכיר בארגון הטרור לשקר אי-טויבה שפועל מפקיסטן, שאף הוא נלכד ליד הגבול עם נפאל.

טונדה, בן 70, היה מבוקש על מעורבותו בסדרת הפיצוצים בעיר מומביי ב-1993, שבהם נהרגו 250 בני אדם, ובמעורבות בארבעים פיגועים נוספים ברחבי המדינה. שמו הופיע ברשימת המבוקשים שהועברה לפקיסטן אחרי מתקפת הטרור במומביי בנובמבר 2008, אולם הוא הראשון שנעצר מבין 20 השמות ברשימה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה