יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

ישיבת הדירקטוריון של אל-קאעידה - מסקנות

מדובר באחד הגילויים המרעישים ביותר במלחמה נגד הטרור העולמי: הביון האמריקאי יירט שיחת ועידה בין מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, לבין יותר מ-20 ראשי הסניפים האזוריים של רשת הטרור - מתימן ועד ניגריה, מחצי האי סיני ועד אוזבקיסטן, כשהם מדברים על הוצאה לפועל של פיגועים בקרוב. ממש ישיבת דירקטוריון של אל-קאעידה בע"מ, תאגיד ג'יהאד בינלאומי.

לפי אתר הדיילי ביסט, שחשף את הפרטים בהתבסס על שיחות עם גורמי ממשל אמריקאיים, שיחת הוועידה היא שהביאה להודעה הבהולה על סגירת שגרירויות ונציגויות דיפלומטיות ברחבי המזרח התיכון, בצפון אפריקה ובחלקים מאסיה בימים האחרונים.

היו מי שהטילו ספק באמינות הדיווח, בייחוד מאחר שעד כה לא פורסם על שיחה מרובת משתתפים בין כל פלגי אל-קאעידה לבין ההנהגה המרכזית, בייחוד בארגון שהיה ידוע בחשאיות ובמידור. אבל אם נצא מנקודת הנחה שאכן מדובר פה בסיפור מציאותי לחלוטין, הרי שניתן להגיע לכמה מסקנות מבחינת אל-קאעידה ומבחינת המודיעין האמריקאי.

ראשית, הדיילי ביסט ציין כי בכירי אל-קאעידה בחרו לנהל את שיחות הוועידה מאחר שהאמינו כי הן מאובטחות. מדובר בשינוי באופן הניהול של רשת הטרור מצדו של זוואהירי לעומת קודמו, אוסמה בן לאדן. במשך שנות המסתור הממושכות שלו בפקיסטן, הקפיד בן לאדן במספר מצומצם ביותר של שליחים כדי ליצור קשר עם פעיליו, ורק כאשר סוכנות הביון האמריקאית (CIA) מצאה את השליח המרכזי – אבו אחמד אל-כווייתי – היא הצליחה לסיים את המצוד הממושך והיקר אחרי הטרוריסט המבוקש בעולם.

זוואהירי אמנם ממשיך להשתמש בשליחים, ואחד מהם אף נלכד בעת שהעביר מסרים בין מנהיג אל-קאעידה לבין מנהיג הארגון בתימן, נאסר א-ווחיישי. אבל במקביל, הוא יצר אמצעי קשר נוספים עם נציגיו ברחבי העולם כדי להבטיח ניהול שוטף של פעולות רשת הטרור, וייתכן שבכך הוא דווקא הפך את הארגון לחשוף יותר. מדובר בטעות קשה מצדו של זוואהירי, במיוחד לנוכח הפרסומים של המדליף אדוארד סנודן שלימדו כי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) מסוגלת כיום לעקוב אחרי כל שיחת טלפון ותכתובות מייל ברחבי העולם.

שנית, הפרשה מלמדת כי המנהיגות העליונה של אל-קאעידה בראשות זוואהירי עדיין משתתפת באופן פעיל בתכנון מתקפות טרור ברחבי העולם, וכי זוואהירי שולט על כל הסניפים האזוריים גם ממקום מחבואו. זאת, על אף שהממשל האמריקאי טען כי הנהגת אל-קאעידה נפגעה קשות בהתקפות המל"טים באזורים השבטיים של פקיסטן, ובייחוד אחרי חיסולו של בן לאדן במאי 2011, וכמעט שאינה רלוונטית יותר.

שלישית, ההדלפה על יירוט שיחת הוועידה מהווה מכה קשה למעקב המודיעיני אחרי אל-קאעידה. ייתכן שגורמים בממשל האמריקאי ביקשו להסביר את המניעים לסגירת הנציגויות הדיפלומטיות – ולהדוף את הביקורות כי מדובר בתגובה מוגזמת והיסטרית – אבל בכך הם חשפו למעשה כי המודיעין האמריקאי יכול לעקוב אחרי שיחות סודיות של רשת הטרור, ואולי אף להגיע למבוקשים הבכירים. סביר להניח שבאל-קאעידה כבר לומדים את הלקח וממהרים לסגור את הפרצות בחומת האבטחה.

אבל המסקנה הבולטת ביותר מהאיום האחרון היא כי גם 12 שנה אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר, ועל אף מלחמה נחושה של הממשל האמריקאי ובנות בריתו נגד הטרור האיסלאמי הקיצוני, הרשת של אל-קאעידה יכולה להמשיך ולהוות איום משמעותי על הביטחון הבינלאומי, וכי היא רק ממשיכה להתרחב עם עוד ועוד סניפים ברחבי העולם, כפי שאנחנו רואים בימים אלה בסוריה. סופו של הקרב הזה לא נראה באופק.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה