יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

עין תחת עין - התגובה של ארגון הטרור הג'יהאדיסטי בסוריה

אבו מוחמד ג'ולאני, מנהיג ארגון ג'בהת א-נוסרה, הכריז על תחילתה של תגובה להתקפה הכימית בפאתי דמשק בשבוע שעבר שתכלול פגיעה בכפרים העלאוויים שתומכים במשטר אסד. דבריו באים על רקע מתיחות גוברת מול הזרוע העיראקית של אל-קאעידה

בעוד בממשל האמריקאי ממשיכים לבחון אפשרויות לתגובה על השימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי בשבוע שעבר, בזרוע הסורית של אל-קאעידה מבהירים כי הם עומדים להוציא לפועל תגובה עזה נגד תומכיו של הנשיא העלאווי.

בהודעה קולית שפרסם הלילה אבו מוחמד ג'ולאני, מנהיג הארגון הג'יהאדי ג'בהת א-נוסרה, הוא הכריז על תחילתו של מבצע "עין תחת עין" נגד כוחות המשטר והכפרים הסלאוויים, וזאת בתגובה לירי הנשק הכימי בפאתי דמשק, שלפי הדיווחים הביא למותם של כ-1,500 בני אדם.

ג'ולאני הבהיר במסר שפורסם בחשבון הטוויטר החדש של הארגון כי על כל רקטה שנפלה על ע'וטה א-שאם" (המקום שנפגע בהתקפה הכימית), "אלף טילים ישוגרו לעבר הכפרים הסלאוויים" שלחופי המדינה.

ג'ולאני הוסיף כי השימוש שעושה המשטר בנשר כימי כדי להרוג ילדים חסרי הגנה, הוא שיוביל לתבוסתו בידי המהפכה.

הודעתו של ג'ולאני מגיעה על רקע מתיחות גוברת בין ג'בהת א-נוסרה לבין הזרוע העיראקית של אל-קאעידה. בכיר בתנועה סלאפית בירדן סיפר אתמול כי אבו בכר אל-בגדדי, מנהיג המדינה האיסלאמית של עיראק והלבנט, דרש מג'ולאני לצרף את ארגונו תחת הבאנר של התנועה העיראקית, אולם האחרון סירב.

גם מאמציו של מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, לפייס בין הצדדים ולהביא לאיחוד של התנועות הג'יהאדיסטיות בחזית המזרחית עדיין לא הביאו לתוצאות – וזאת על אף שבחודשים האחרונים גברה הזרימה של קיצוני ג'יהאד מעיראק לתוך סוריה.

ביטוי נוסף לשיתוף הפעולה שמתקיים ין הפלגים, על אף המחלוקות בצמרת, הגיע אתמול כאשר משטרת מחוז אנבאר שבעיראק הכריזה כי עצרה את מי שנחשב לשר האוצר של הזרוע המקומית של אל-קאעידה בעת שניסה לחזור מסוריה.

לפי המשטרה, החשוד – שידוע בכינויים כמאל אל-פלוג'י ואבו ג'יהאד – ניסה להשתמש בדרכון מזויף במעבר הגבול ואף שינה את מראהו בניסיון להתחמק מזיהוי. יחד עמו נעצרו שישה חשודים נוספים.

דובר המשטרה ציין כי אבו ג'יהאד נחשב לאיש קשר חשוב בין תאי הטרור של הארגון העיראקי  ויש לו קשרים עם ארגון ג'בהת א-נוסרה בסוריה.

ארגון ג'בהת א-נוסרה – או בשמו המלא "חזית התמיכה בתושבי סוריה הגדולה" – החל לפעול בסוף 2011 ובתחילת 2012 והכריז בתוך זמן קצר על נאמנותו לאל-קאעידה. הארגון אחראי לפיגועי תופת גדולים בסוריה, בנוסף למעשי רצח, חטיפות והוצאות להורג בניסיונו להפוך את סוריה למדינה איסלאמית. ארה"ב, האו"ם, בריטניה ואוסטרליה כבר הכניסו אותו לרשימת ארגוני הטרור.

צבא סוריה החופשית, הגוף הצבאי הראשי של המורדים במשטר אסד, הביע לא פעם את מורת רוחו משיטות הפעולה הנוקשות של הארגון הג'יהאדיסטי ואף היו דיווחים על עימותים בין שני הצדדים. החשש הוא כי אחרי נפילתו של אסד – מתי שזה לא יקרה – תפרוץ מלחמה בין הפלגים השונים במדינה והיא עלולה להמשיך ולזלוג גם למדינות השכנות כמו שכבר קורה בלבנון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה