יום שני, 19 באוגוסט 2013

סכנת הטרור האיסלאמי עומדת לשוב ללב מצרים

אירועי הימים האחרונים במצרים יוצרים תנאים להתעוררותו המחודשת של הטרור האיסלאמי במדינה, שניצניו כבר באים לידי ביטוי במתקפות הטרור בחצי האי הסיני ואשר עלול להתפשט גם ליעדים מצריים ברחבי העולם. בשנות התשעים הצליח משטר מובארק לדכא ביד קשה את קנאי האיסלאם אחרי טרור שגבה את חייהם של אלפי בני אדם וערער את הכלכלה, וכעת עומד הצבא בפני משימה דומה שלא תהיה כה פשוטה

רצח השוטרים המצרים הבוקר בסיני מעיד פעם נוספת כיצד הפך חצי האי ל"אפגניסטן" חדשה, אזור ללא חוק שבו ערב רב של טרוריסטים מחמאס, הג'יהאד האיסלאמי, ארגוני סלאפיים, נאמני אל-קאעידה ובדואים מצליחים להכות בכוחות הביטחון המצריים ואף מנסים לגרור את ישראל לתוך התוהו ובוהו בארץ הנילוס.

אבל בעוד שחצי האי סיני הוא כרגע המוקד של מלחמת הגרילה של המחבלים, הסכנה המוחשית היא כי הטרור יזלוג מחדש גם לתוך עריה המרכזיות של מצרים – בדמות פיגועים רצחניים נגד אנשי ביטחון ואזרחים – וגם נגד מטרות מצריות ברחבי העולם.

מצרים כבר למדה על בשרה במהלך המאה העשרים מהו טרור איסלאמי, שבין השאר הביא לרצח של שני ראשי ממשלה בשנות הארבעים, לניסיון התנקשות בנשיא גמאל עבד א-נאצר ב-1954 וכמובן לרצח הנשיא אנואר סאדאת באוקטובר 1981.

שיאו של גל הטרור האיסלאמי האחרון, שבו נרצחו אלפי בני אדם, היה בשנות השמונים והתשעים, כאשר המחבלים פגעו בבכירים בשלטון, בכוחות הביטחון, בנוצרים הקופטים, ובעיקר בענף התיירות שמהווה מרכיב מרכזי ביותר בכלכלה המצרית. המקרים הבולטים ביותר היו ניסיון ההתנקשות בנשיא חוסני מובארק בעת שהגיע לפסגה אפריקאית באתיופיה ביוני 1995 וטבח התיירים בעתיקות לוקסור בנובמבר 1997 שבו נרצחו 62 בני אדם.

ארגוני הטרור המרכזיים – אל גמאעה אל איסלאמייה והג'יהאד המצרי – פעלו ברוחו של אידיאולוג תנועת האחים המוסלמים, סייד קוטב, ועודדו את הג'יהאד נגד המשטר "הכופר" בקהיר כדי להביא להקמתה של מדינה איסלאמית, שבהמשך תהיה חלק מח'ליפות איסלאמית גדולה.

מארגונים אלה יצאו שתיים מהדמויות המוכרות ביותר בתחום הטרור האיסלאמי – השיח' העיוור עומר עבד א-רחמן, שכלוא כיום בארצות הברית על מעורבותו בפיגוע הראשון במגדלי התאומים בניו יורק בפברואר 1993 ובניסיונות פיגוע נוספים של תא טרור בהנהגתו, וכמובן איימן א-זוואהירי, כיום מנהיג אל-קאעידה ובעבר מראשי הג'יהאד המצרי.

לא יוותרו בקלות על הגשמת החלום

מדיניות של יד חזקה מצד שלטון מובארק נגד הטרור האיסלאמי ונגד תנועת האחים המוסלמים – שכללה חוקי חירום למלחמה בטרור, מעצרים המוניים והעמדה לדין בבתי משפט צבאיים, עונשי מוות, שיפור יכולות המודיעין והפעלת יחידות מיוחדות – הצליחה לחסל כמעט לחלוטין את האיום במחצית השנייה של שנות התשעים.

כעת, שוב נוצרו התנאים שעלולים לעורר מחדש את הטרור האיסלאמי במצרים. האחים המוסלמים כבר טעמו את טעם השלטון והם לא יהיו מוכנים לוותר בקלות אחרי שהגשימו חלום של יותר משמונים שנה, ועל כן נראה כי מאבקם עשוי להימשך עוד חודשים רבים – ואפילו יסלים ככל שהשלטון יקשיח את התנהלותו נגד התנועה, וכך תגבר הסכנה למלחמת אזרחים ממשית.

בנוסף, זוואהירי ינסה לעודד את תומכי אל-קאעידה ברחבי העולם – ולא רק בתוך מצרים – לפגוע במטרות מצריות כדי לנקום על מותם של מאות תומכי התנועה האיסלאמית מאז ההפיכה הצבאית נגד הנשיא מוחמד מורסי. בסוף השבוע כבר התרחש פיצוץ ליד הנציגות המצרית בעיר בנגזי שבלוב, וסביר להניח שנראה בעתיד הקרוב פיגועים שיזכירו את פיצוץ מכונית התופת ליד השגרירות המצרים בפקיסטן שבו נהרגו 17 בני אדם בנובמבר 1995.

מפקד הצבא המצרי (והשליט בפועל של מצרים), הגנרל עבד א-פתאח א-סיסי, ניסה לשלוח אתמול מסר פייסני לעבר האחים המוסלמים ואמר כי יש להם מקום במצרים אם הם יכבדו את כללי המשחק, אולם הדגיש כי הצבא לא יהיה סלחני כלפי טרור ואלימות. אירועי הימים האחרונים – והסבירות להתחדשות הטרור הרצחני מצד הקיצונים האיסלאמים בתוך מצרים – מלמדים כי יעבור זמן עד שהשקט ישוב לארץ הנילוס. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה