יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

הדוקטרינה השאפתנית של פקיסטן למלחמה בנגע הטרור

אחרי שנים של עצימת עין מול התחזקות הטרור האיסלאמי, החליטו בפקיסטן לצאת למלחמה כוללת בארגוני הג'יהאד שמדי יום גורמים לעשרות קורבנות במדינה. טיוטת הדוקטרינה החדשה מלמדת כי הפקיסטנים הבינו שמלבד פעולה צבאית, יש צורך לשלב גם רפורמות חברתיות וכלכליות ולזכות בקרב על דעת הקהל. הצלחה בפקיסטן יכולה לספק רוח גבית משמעותית למלחמה בטרור ברחבי העולם

כשמסתכלים על מפת הטרור העולמי, פקיסטן תופסת בו מקום מרכזי ביותר. המדינה שבעבר הייתה הכוח המרכזי בהקמת הטאליבן באפגניסטן ואף עודדה פיגועים נגד השכנה-היריבה הודו היא כעת קורבן יומיומי בעצמה לפעילות הטרור חסרת העכבות של הטרור האיסלאמי.

חוסר היציבות הפוליטי במדינה, יחד עם עצימת עין מצד גורמים במערכת הביון והשלטון, אפשר לארגוני טרור איסלאמיים למצוא מחסה בשטח המדינה – בעיקר באזורים השבטיים שבגבול עם אפגניסטן – כדי להוציא לפועל פיגועים בפקיסטן ובאפגניסטן, ואף לתכנן התקפות באזורים מרוחקים יותר.

כפי שאוסמה בן לאדן ישב במשך שנים ללא הפרעה במרחק נגיעה מהמכללה הראשית של הצבא הפקיסטני בעיר אבוטבאד, כך ככל הנראה נהנה כיום יורשו, איימן א-זוואהירי, ממקלט בטוח יחסית בפקיסטן על אף ההתקפות האוויריות של המל"טים האמריקאיים. גם  מנהיג הטאליבן, המולה עומאר, יכול להמשיך ולשלוח מסרים לנאמניו ממקום המסתור שלו במדינה.

אבל כעת נראה כי השלטון באיסלמאבאד – בהובלתו של ראש הממשלה החדש-ישן נוואז שריף -  החליט לשים קץ לסכנת הטרור שמערערת את היציבות בפקיסטן, ויכולה אף להוות איום ביטחוני כלל עולמי אם הקיצונים האיסלאמיסטים יצליחו להשתלט על אחד המתקנים הגרעיניים במדינה.

היומון אקספרס טריביון חשף היום כי משרד הפנים גיבש תוכנית מקיפה בשם "מדיניות לאומית למלחמה בטרור ובקיצוניות 2013", אשר אמורה לצאת לדרך בסוף החודש אחרי אישור הקבינט הביטחוני ולבצע מהפכה באופן שבו פקיסטן נאבקת בטרור האיסלאמי.

הדוקטרינה החדשה צפויה להוביל לרפורמה מקיפה במערכות החינוך, המשטרה, המשפט ומדיניות החוץ כדי לתקן את הליקויים שסייעו לארגוני הטרור להתחזק בשנים האחרונות. התוכנית מורכבת מחמישה רבדים שנועדו לפרק את תשתיות הטרור, להכיל את פעילותן, למנוע פיגועים, לחנך את הדור הצעיר כדי למנוע את הצטרפותו לשורות הטרור ולשלב מחדש בחברה את פעילי הג'יהאד.

להילחם על התודעה

עיקרון "המלחמה על התודעה" (Hearts and Minds) הוא אחד המרכיבים המרכזיים בכל לוחמה נגד התקוממות. הוא זכה למקום נכבד בדוקטרינות הבריטיות במהלך ההתמודדות תנועות שנאבקו נגד השלטון במושבות החל מסוף המאה ה-19, ומאז מלחמת וייטנאם הוא גם חלק מהדוקטרינה האמריקאית (על אף שיישומו בפועל נכשל פעמים רבות, כפי שהיה בעיראק ובאפגניסטן).

הרעיון אומר שמלבד הפעלת כוח צבאי נגד הארגונים המתקוממים, יש לזכות בתמיכתה של האוכלוסייה המקומית כדי לנתק אותה מהקבוצות החמושות. ניתן לבצע זאת באמצעות רפורמות פוליטיות, חברתיות וכלכליות שיבהירו לתושבים כי עדיף להם לתמוך ברשויות ולא במתקוממים. אמצעי נוסף הוא צמצום הפגיעה של כוחות הביטחון באזרחים חפים מפשע ופעולה ממוקדת נגד המתקוממים/טרוריסטים.

הדוקטרינה הפקיסטנית החדשה מאמצת את העיקרון ומשלבת בין פעולה צבאית נגד ארגוני הטרור לבין פעולה אזרחית שבאה בעקבותיה. לפי טיוטת הדוקטרינה, קודם כל יש לבנות יכולת משטרתית תוכל להחליף את כוחות הצבא ולשלב זאת באסטרטגיה המבוססת על עבודות פיתוח ושגשוג כלכלי.

כחלק מהקרב הפסיכולוגי על התודעה, גם מתכוון השלטון הפקיסטני להדגיש בתקשורת את הזוועות שמבצעים ארגוני הטרור. מאחר שמדי יום ישנם פיגועים קשים ברחבי המדינה, לעתים נגד אזרחים חפים מפשע – ילדים, נשים וקשישים - שרק עסוקים בשגרת יומם, נראה כי לא תהיה למצוא חומרים מזוויעים.

בתי הספר האיסלאמיסטיים (המדרסות) נחשבים לכר פורה עבור החדרת רעיונות קיצוניים ויצירת דור חדש של פעילי ג'יהאד. על כן, מחברי הדוקטרינה קוראים לבחון מחדש את כל מערכת החינוך בפקיסטן – ולא רק את המדרסות - כדי לגלות עד כמה תוכניות הלימודים, ספרי הלימוד והמורים משפיעים על ההקצנה בקרב הדור הצעיר.

מרכיב חשוב נוסף בכל מלחמה בהתקוממות או בטרור הוא המודיעין שנועד לסכל ולשבש את פעילות הארגונים הקיצוניים. הדוקטרינה הפקיסטנית מטילה על המשטרה את תפקיד ההובלה באיסוף המודיעין בשטח, וזאת באמצעות אימונם של השוטרים בשיטות חקירה, איסוף ראיות, חקירת חשודים, העמדה לדין ומתן תגובה מהירה. כמו כן, יוקם מנגנון מסודר שיאפשר שיתוף מודיעיני בין כל סוכנויות המודיעין ובין כל המחוזות.


מה יעלה בגורל היחסים עם ארה"ב? 

לפי הדוקטרינה, מקווים בהנהגה הפקיסטנית כי בסופו של דבר הם יצליחו להתגבר לחלוטין על סכנת הטרור. אולם בכך הם לא מתכוונים לעצור, אלא למצוא דרכים כדי לשלב מחדש את הג'יהאדיסטים ואת תומכיהם במסגרת החברה. אחת הדרכים המוצעות היא להשתמש בפעילי ג'יהאד לשעבר כדי שיזהו קיצונים שניתן לשלב אותם בתוכנית.

הדוקטרינה החדשה קוראת לבצע "בחינה מחדש רצינית של מדיניות החוץ כדי להאיץ את התהליך של סילוק הטרור מהמדינה". בשל כך, תצטרך פקיסטן להגיע לשיתוף פעולה עם שכנותיה אפגניסטן והודו, על אף חילוקי הדעות העמוקים. אבל יותר מכך היא תצטרך לנהל דיאלוג מעמיק עם ארצות הברית לגבי אופן הלחימה בטרור, במיוחד לאור ההתקפות של המל"טים נגד יעדי טרור שהביאו גם למותם של אלפי אזרחים חפים מפשע, וכך הן פוגעות בהשגת יעד של "מלחמה על התודעה".


הדוקטרינה הפקיסטנית החדשה היא שאפתנית ביותר, אבל מבוססת על עקרונות מוכרים של לחימה בהתקוממות ובטרור. הדרך להשגת היעד תהיה מלאת מכשולים וארוכה, אבל כשאחת המדינות שסובלות יותר מכל מפעילות הטרור הג'יהאדיסטי מתחילה לקחת ברצינות את האיום ומבקשת לטפל בכל מרכיביו – עדיין מדובר בהתקדמות משמעותית שיכולה לספק אור קטן בקצה המנהרה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה