יום רביעי, 5 בפברואר 2014

האם אולימפיאדת סוצ'י תהפוך לדוגמה החדשה של "תיאטרון הטרור"?

אולימפיאדת החורף שתיפתח ביום שישי בעיר סוצ'י שברוסיה נחשבת לאירוע המאוים ביותר מבחינת ביטחונית מזה שנים. עשרות אלפי חיילים, שוטרים ואנשי ביטחון כבר התפרסו בעיר שהפכה לשטח סגור, אבל האם זה יספיק מול המחבלים האיסלאמים שנחושים לנצל את האירוע המסוקר כדי לתת לולדימיר פוטין מכה כואבת שהוא לא ישכח? 

"תיאטרון הטרור", כפי שהגדירו זאת פרופ' גבריאל ויימן וחוקרי תקשורת נוספים, הוא השימוש שעושים ארגוני המחבלים בכלי התקשורת הבינלאומיים כדי להעביר את המסר שלהם לקהל הצופים ברחבי העולם באמצעות פיגועי ראווה שיזכו לסיקור נרחב. בכך גם מבקשים ארגוני הטרור לעורר פחד באוכלוסייה של "מדינת הקורבן" ולגרום למשבר אמון בין התושבים לבין ההנהגה, אשר נתפשת כמי שאינה יכולה להתמודד עם האיום.

המקרה הבולט ביותר של יישום רעיון "תיאטרון הטרור" היה ההשתלטות שביצעו מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור" על חדרי המשלחת הישראלית באולימפיאדת מינכן ב-1972. מול המצלמות של רשתות הטלוויזיה הבינלאומיות שסיקרו את האירועים בשידור ישיר, החזיקו הטרוריסטים בתשעה מחברי המשלחת (אחרי שרצחו שניים נוספים במהלך ההשתלטות) והציגו את דרישותיהם לשחרור מאות מחבלים ואת האשמותיהם נגד ישראל. בסופו של הפיגוע במינכן, שהסתיים במותם של 11 מחברי המשלחת הישראלית, הצליחו המחבלים במטרתם כאשר העלו את הבעיה הפלסטינית על סדר היום העולמי.  

ביום שישי תיפתח בעיר סוצ'י שבדרום רוסיה אולימפיאדת החורף, ונראה כי מאז מינכן לא היה אירוע ספורטיבי בינלאומי שהחשש שהוא יהפוך לזירת טרור היה כה מוחשי. אמנם לפני אולימפיאדת סידני בשנת 2000 נחשפה כוונה של מחבלים לפוצץ כור גרעיני, לפני אולימפיאדת בייג'ינג ב-2008 היו אזהרות מפיגועים שם קיצונים איסלאמים שנלחמים במשטר הסיני וגם באולימפיאדת לונדון ב-2012 לא לקחו סיכון לאור החשש שמחבלי אל-קאעידה ינסו לנקום בבריטניה על מעורבותה במלחמות באפגניסטן ובעיראק. אבל כל האירועים האלה עברו בשלום והרוח הספורטיבית ניצחה.

אבל הפעם, יש תחושה כי מדובר במשהו שונה ומפחיד יותר וגם גורמי ביטחון ומודיעין במערב הודו כי מדובר באחד האירועים המאוימים ביותר אי פעם. הרקע לכך הוא האיום של דוקו אומרוב, מנהיג האמירות האסלאמית בקווקז, מיולי האחרון כי הוא ואנשיו מתכננים לעשות כל שביכולתם כדי לשבש את המשחקים בעיר סוצ'י. "הם (הרוסים) מתכננים לקיים את האולימפיאדה על עצמות אבותינו, על העצמות של מוסלמים רבים שמתו, שנקברו באדמתנו לאורך הים השחור", אמר אומרוב בסרטון וידיאו. "אסור לנו, בתור המוג'הידין, לאפשר לזה להתרחש, ועלינו להשתמש בכל האמצעים שהאל מתיר לנו".

את האיתותים הראשונים שלחו אומרוב ואנשיו בסוף דצמבר, כאשר בתוך יומיים נהרגו 34 בני אדם בשני פיגועי התאבדות בעיר וולגוגרד. "אם תקיימו את האולימפיאדה הזו, אנחנו נעניק לכם מתנה עבור הדם של המוסלמים החפים מפשע שנשפך בכל העולם: באפגניסטן, בסומליה, בסוריה", נאמר בסרטון וידיאו של ארגון וויליאת דגסטאן, אשר פועל תחת פיקודו של אומרוב ואשר קיבל את האחריות על הפיגועים. "תהיה מתנה גם לתיירים שיגיעו".

המקום המאובטח ביותר בעולם

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהשקיע מיליארדי דולרים באירוע הספורטיבי שאמור לרומם את מעמדו האישי ולהציג את רוסיה שלו לכל העולם, לא היה מוכן לקחת סיכון שמשהו ישבש לו את החגיגה. עשרות אלפי אנשי ביטחון התפרסו באזור הכפר האולימפי והמתקנים שבהם ייערכו התחרויות, מסוקים ומל"טים חגים באוויר, מצלמות מעקב פרוסות בכל פינה, הכניסה עם כלי רכב נאסרה ורק לבעלי תעודות מותר לנוע באזור. גם האמריקאים שלחו ספינות מלחמה לים השחור כדי לסייע באבטחה, אך גם כדי לחלץ את חברי המשלחת במקרה של איום מיידי.

כיום סוצ'י נחשבת לאחד המקומות המאובטחים ביותר בעולם, אבל השאלה אם זה יספיק מול הטרוריסטים האיסלאמים שנחושים להשתמש בתשומת הלב הבינלאומית המופנית לרוסיה בכלל, ולסוצ'י בפרט, כדי לספק מכה כואבת לפוטין, שעמו יש להם חשבון ארוך עוד מימי המלחמה בצ'צ'ניה ב-2000-1999.

האבטחה הכבדה והכוננות הגבוהה אמורות למנוע ממחבלים מתאבדים ובעיקר ממחבלות מתאבדות, הנשק המועדף על אומרוב מלבצע פיגוע בתוך המתחם האולימפי. אבל אסור לפסול את האפשרות שיש מחבלים שכבר הצליחו להסתנן לתוך הכפר לפני הידוק האבטחה והם ממתינים לרגע המתאים.

המחבלים יוכלו להשיג את מטרתם גם אם לא יתקפו ישירות במתחם האולימפי. פיגוע בחלק אחר של סוצ'י שאינו מכוסה על ידי כוחות הביטחון יעורר בהלה עצומה גם בקרב הספורטאים והתיירים ועלול לפוצץ תרתי משמע את האולימפיאדה. גם פיגועי תופת באזור אחר ברוסיה החל מפיצוץ של מחבלים מתאבדים במרכז מוסקבה או סנט פטרבורג או תפיסת בני ערובה כפי שהיה בבית הספר בבסלאן או בתיאטרון במוסקבה ימשכו את תשומת הלב העולמית ויפנו את הזרקורים מהאירועים הספורטיביים בסוצ'י.

אם אכן יתממשו תסריטי האימים, סביר להניח שפוטין יגיב ביד ברזל נגד הקיצונים בדגסטן, אולי אפילו באכזריות גדולה יותר מכפי שהיה בצ'צ'ניה. העולם אולי יגלה סובלנות יחסית וזמנית (עד שיתחילו להתגלות הזוועות והפרות קשות של זכויות אדם), אבל גם אז אף אחד לא יוכל לעצור את הדוב הרוסי הזועם מהקרמלין.


יש לקוות שמבחינה ביטחונית, האירוע הספורטיבי הבינלאומי יעבור ללא הפרעות והמחאה היחידה שתישמע לא תהיה קולות של פיצוצים אלא קריאות נגד רדיפת הקהילה הגאה ברוסיה. אבל כמו שאנחנו כבר יודעים, גם אחרי סוצ'י, הטרוריסטים יחפשו הזדמנויות נוספות כדי להשמיע את קולם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה