יום חמישי, 27 בפברואר 2014

הסכם המבוקשים הסודי שמסעיר את צפון אירלנד

אדם שנעצר בחשד למעורבות בפיגוע של המחתרת האירית ב-1982 הפתיע כאשר חשף בבית המשפט מכתב רשמי מממשלת בריטניה שמבטיח לו כי הוא לא מבוקש, וזאת על אף שהיה נגדו צו מעצר פעיל. מדובר בחלק מתוכנית סודית שבה מבוקשים של המחתרת האירית קיבלו מכתבים דומים בשבע השנים האחרונות. ראש המועצה המנהלת של צפון אירלנד איים להתפטר וראש ממשלת בריטניה הכריז על חקירה

העבר לא מפסיק לרדוף את צפון אירלנד: ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הכריז היום (חמישי) כי ימונה שופט חוקר שיבדוק כיצד אדם שנחשד בביצוע פיגוע קטלני בלונדון לפני יותר משלושים שנה קיבל בטעות מכתב רשמי שמודיע לו כי הוא כבר לא מבוקש בהתאם למדיניות סודית של הממשלה כחלק מתהליך השלום. הפרשה עוררה את המשבר הפוליטי החמור ביותר בצפון אירלנד מזה שבע שנים ויצרה מתיחות מחודשת בין הפרוטסטנטים הפרו בריטים לבין הקתולים הפרו אירים.

ג'ון דאוני בן ה-62 נעצר במאי שעבר בשדה התעופה גאטוויק שבלונדון בחשד למעורבות בפיגוע מכונית תופת שביצעה המחתרת האירית (IRA) בהייד פארק ביולי 1982, ובו נהרגו ארבעה חיילים. דאוני היה מבוקש אחרי שטביעות אצבע שלו התגלו בזירה.

אולם השבוע החליט שופט בית המשפט העליון בבריטניה לבטל המשפט אחרי שדאוני הציג מכתב רשמי שקיבל בשנת 2007 מהמשרד לענייני צפון אירלנד של ממשלת בריטניה ובו נאמר: "אין צווי מעצר קיימים, ואתה לא מבוקש על ידי המשטרה בצפון אירלנד למעצר, חקירה או העמדה לדין. שירות המשטרה של צפון אירלנד גם לא ער לאף כוח משטרה אחר שמתעניין בך".

אבל המציאות הייתה שונה. זמן קצר לאחר מכן התברר למשטרת צפון אירלנד כי דאוני עדיין מבוקש על ידי הסקוטלנד יארד בחשד למעורבות בפיגוע, אולם דבר לא נעשה והמכתב נשאר בתוקף. כעת, לא נותרה לשופט ברירה אלא לקבוע כי נעשתה "טעות קטסטרופלית" והוא שחרר את דאוני מאחר שהמשך ההליכים היו "מערערים את האמון הציבורי במערכת המשפט".

פרשת דאוני חשפה כי החל משנת 2007 העניקה ממשלת בריטניה בחשאי מכתבים דומים ל-187 חברים לשעבר בארגוני הטרור הרפובליקניים (הקתולים) שהיו מבוקשים על פשעים שונים – ובעיקר מעשי טרור ורצח – עד חתימת הסכם השלום של יום שישי הטוב באפריל 1998. ההליך החל בימי ממשלת הלייבור של טוני בלייר וגורדון בראון, אך נמשך גם תחת ממשלת הקואליציה של דיוויד קמרון על אף התנגדותם לתהליך.

הסכם השלום אפשר את שחרורם של מאות טרוריסטים לשעבר – פרוטסטנטים וקתולים – מבתי הכלא, אולם לא קבע מה יעלה בגורלם של מבוקשים (On the Run) בגין פשעים שבוצעו עד 1998. הסוגיה המשיכה להוות אבן נגף בתהליך השלום והמאמצים להשיג הסכם בין הצדדים נכשלו בשל התנגדות היוניוניסטים למתן חנינה למבוקשים, בעוד הרפובליקנים לא הסכימו כי ההסכם יכלול גם את אנשי כוחות הביטחון שהיו מעורבים במעשי הרג בלתי חוקיים.

רק בשנת 2007 גובש מנגנון סודי, במסגרתו משטרת צפון אירלנד בחנה את שמות המבוקשים כדי לראות אם עדיין יש בסיס למעצרם או אם מבוקשים על ידי צד כלשהו. אם הוחלט שלא קיימת תשתית נגדם, נשלח מכתב שמאשר כי הם יכולים לשוב בחופשיות לבריטניה מבלי להיעצר.

השרה הנוכחית לענייני צפון אירלנד, תרזה ויליירס, הודתה כי התוכנית עדיין קיימת, אך הכחישה כי מדובר בחסינות ממעצר. "כל מי שקיבל מכתב כזה צריך לדעת שאם תצוץ ראייה בעתיד בקשר למעורבות בעבירות טרור לפני ההסכם, הוא יהיה כפוף למעצר ולהעמדה לדין", אמרה.

"מקרה נורא"

בעקבות חשיפת הפרשה, טען ראש המועצה המנהלת של צפון אירלנד (ממשלת החבל), פיטר רובינסון מהמפלגה היוניוניסטית, כי הוא לא ידע על פרטי המכתבים ואיים כי הוא יתפטר אם ממשלת בריטניה לא תטפל בעניין.

נציגי השין פיין, המפלגה הרפובליקנית המובילה והזרוע הפוליטית לשעבר של המחתרת האירית, דחו את דבריו של רובינסון ואמרו כי משתתפי השיחות, כולל רובינסון, היו מעודכנים  בפרטי התוכנית וכי איומיו של רובינסון רק יערערו יותר את תהליך השלום.

גם ג'ונתן פאוול, שהיה יועצו הקרוב של טוני בלייר, כתב כבר בשנת 2009 בספרו על תהליך השלום כי רובינסון קיבל עדכון שוטף. היום הוא ציין בראיון בבי-בי-סי כי לא הייתה ברירה אלא לבצע את התוכנית מאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכם.

אתמול אמר דיוויד קמרון כי פרשת דאוני היא "מקרה נורא", והיום הוא הכריז כי ימונה שופט חוקר שיבחן את הטעויות שבוצעו בחלוקת המכתבים, ובייחוד כיצד דאוני קיבל את המכתב על אף שהיה נגדו צו מעצר, וכי המסקנות יוגשו עד סוף מאי. עם זאת, מדבריו של קמרון עולה הוא לא מתכוון לבטל את התוכנית עצמה מאחר שאינו רוצה לפגוע בהסכם השלום.

בעקבות הודעתו של קמרון, הסיר רובינסון את איום ההתפטרות ובינתיים ממשיכים המוסדות שמנהלים את צפון אירלנד לפעול כרגיל. אבל הפרשה הנוכחית מעידה כי על אף ששני צדדים היריבים שותפים כעת בשלטון, השדים של העבר עדיין מרחפים והדרך לפיוס אמיתי ומלא עודנה רחוקה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה