יום שני, 10 בפברואר 2014

לשאוב אותות: כך מאתר הביון האמריקאי חשודים בטרור מהאוויר

מסמכים של המדליף אדוארד סנואדן חושפים שתי תוכניות סודיות של הסוכנות לביטחון לאומי לאיתור מכשירים אלקטרוניים של חשודים בטרור המיועדים לחיסול בתימן, סומליה, פקיסטן ובמדינות נוספות. הפרטים מופיעים באתר חדש שהשיק העיתונאי גלן גרינוולד, הראשון שראיין את סנואדן ביוני שעבר

סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה היום כי הממשל האמריקאי מתלבט אם לאשר פעולה לחיסול מהאוויר של אזרח אמריקאי שנחשב לפעיל בולט של אל-קאעידה ואחראי לתכנון פיגועים נגד יעדים אמריקאיים ברחבי העולם.

בהתאם למדיניות שקבע הנשיא אובמה בשנה שעברה, רק הצבא יכול להרוג אזרחים אמריקאים שחשודים בפעילות טרור בחו"ל, ולא סוכנות הביון (CIA), ורק לאחר שמשרד המשפטים סיים לבנות נגדם תיק שכולל ראיות מוצקות. על כן, על אף שמטוסים בלתי מאוישים כבר עוקבים אחרי החשוד, שזהותו לא פורסמה, עדיין לא ניתן האישור לחסל אותו.

כמו כן, גורמים בממשל ציינו כי בפנטגון גם לא בטוחים אם החיסול יהיה כדאי מאחר שהוא עלול לגרום לביקורת פנימית על כך שהוחלט להרוג אותו במקום להביא אותו לבית המשפט. חשש נוסף הוא שפגיעה בחשוד, שנמצא כעת במדינה שמסרבת לאפשר לכוחות אמריקאיים לפעול בשטחה, עלולה גם לעורר סערה בינלאומית ופגיעה ביחסי החוץ.

הפרסום באי-פי מגיע במקביל לחשיפה נוספת מתוך המסמכים המסווגים שהדליף אדוארד סנואדן, ואשר מציגים שתיים מהמערכות הסודיות שפיתחה הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) לאיתור טרוריסטים לקראת חיסולם מהאוויר בפקיסטן, תימן, סומליה ובמדינות נוספות. 

מטה ה-NSA במרילנד. צילום: טרבור פגלן, מתוך The Intercept

המערכת הראשונה, אשר נקראת "גילגמש", משמשת את הפיקוד המשולב למבצעים מיוחדים של צבא ארצות הברית. מדובר במתקן מיוחד שמורכב על גבי מל"ט והופך אותו לתחנת איסוף ניידת של אותות אשר נועדו לאתר כרטיסי SIM ומכשירי טלפון של חשודים בטרור שאמורים להוות יעד לחיסול.

מערכת נוספת, אשר משמשת את ה-CIA, נקראת שנניגן. היא מורכבת על גבי מל"ט ושואבת כמויות אדירות של מידע מראוטרים, ממחשבים, מסמארטפונים וממכשירים אלקטרוניים נוספים שנמצאים בטווח. באחד המסמכים המודלפים, אשר נכתב על די אחד ממפעילי המערכת שהיה מוצב בבסיס של ה-CIA בסולטנות עומאן שבמפרץ הפרסי, הוא ציין כי הם הצליחו "למפות את טביעות ה-Wi-Fi כמעט בכל הערים המרכזיות בתימן".

אולם מפעיל לשעבר של מל"טים בצבא האמריקאי הודה כי על אף שהמערכות סייעו לאתר ולחסל לא מעט מחבלים, היו גם פגיעות לא מעטות באזרחים חפים מפשע מאחר שלא היו סוכנים על הקרקע שהיו יכולים לאשר בוודאות את זהותם של היעדים לחיסול.

לפי המפעיל, בארגוני הטרור ידעו שסוכנויות הביון משתמשות בשיטות לאיסוף מידע באמצעות מיקום הטלפונים הניידים ולכן נקטו בשיטות שנועדו לסכל את הזיהוי. הוא סיפר כי היו בכירים בטאליבן שבמכוון פיזרו כרטיסי SIM בין היחידות שלהם כדי להקשות על האיתור שלהם, ולעתים היו גם יעדים שלא היו מודעים למעקב ופשוט העבירו את הטלפונים לחברים או לבני משפחה מבלי שאנשי המודיעין ידעו על כך.

הפרטים הללו מופיעים באתר חדש בשם The Intercept (היירוט) שעלה היום לאוויר. מאחורי האתר עומד העיתונאי גלן גרינוולד, אשר היה איש התקשורת הראשון שנפגש עם סנואדן ופרסם את ההדלפות הראשונות שלו ביוני שעבר, ולצדו נמצאים העיתונאי החוקר ג'רמי סקייהיל, אשר פרסם ספרים וכתבות על הצדדים האפלים של המלחמות האמריקאיות, והעיתונאית ויוצרת הסרטים התיעודיים לורה פויטרס, שזכתה בפרסים על סרטיה בנושא המלחמה בעיראק ומתקן גואנטנמו.

"המשימה שלנו היא לספק פלטפורמה לדיווח על המסמכים שסופקו על ידי אדוארד סנואדן", כתבו היום השלושה בעת שהשיקו את האתר. "הסיקור שלנו את ה-NSA יהיה מקיף, חדשני ורב שכבתי. אנחנו גם נפרסם מקורות ראשוניים שעליהם הדיווחים שלנו יתבססו".

בנוסף לסיפור המערכות המסווגות שמותקנות על המל"טים, מופיעות באתר החדש גם תמונות שלא פורסמו מעולם של ה-NSA ושל שתי סוכנויות סודיות נוספות: משרד הסיור הלאומי (NRO) שמעצב, בונה ומפעיל את לווייני הריגול האמריקאיים, והסוכנות הלאומית למודיעין חזותי (NGA) שמנתחת צילומי לוויין ומפות ואוספת מידע גיאוגרפי-מרחבי.

דבר אחד בטוח. עם האתר החדש, סביר להניח שב-NSA ובשאר סוכנויות הביטחון האמריקאיות לא יוכלו לשבת בשקט וסביר להניח שבימים, בשבועות ובחודשים הקרובים ימשיכו להתפרסם עוד ועוד מסמכים שיהפכו את הארגונים הסודיים ביותר לשקופים כפי שלא רצו להיות מעולם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה