יום שני, 17 בפברואר 2014

חדש במצעד הבריטי: שיר תמיכה בפעילי טרור

שיר משנת 1982 שמהלל את עשרת האסירים הרפובליקניים שמתו בשביתת הרעב בכלא בצפון אירלנד ומגדף את בריטניה הגיע למקום ה-33 במצעד הלהיטים השבועי של הבי-בי-סי. הצלחתו היא תוצאה של קמפיין של אוהדי קבוצת הכדורגל סלטיק שמוחים על חוק שקובע כי אסור לשיר את הבלדה במהלך משחקים

"אנגליה, את מפלצת, אל תחשבי שאת ניצחת
לעולם לא נובס כל עוד לאירלנד יש כאלה בנים".

אלה שניים מהמשפטים של שיר המחאה הרפובליקני "Roll of Honour" שהגיע אתמול למקום ה-33 במצעד 40 הלהיטים השבועי של רדיו בי-בי-סי 1, כשהוא מקדים זמרים בינלאומיים בולטים כמו ריהאנה וקייטי פרי.

השיר של להקת "הבריגדה האירית" יצא לאור במקור בשנת 1982 כדי להעלות על נס את עשרת החברים בארגוני הטרור הרפובליקניים בצפון אירלנד שמתו בשביתת הרעב בכלא מייז שנה קודם לכן. השיר מנציח את שמותיהם של העשרה, ובראשם מנהיג שביתת הרעב, בובי סאנדס מהמחתרת האירית  (IRA) ומגדף את הבריטים.



אז כיצד קרה שבלדה אנטי בריטית מלפני יותר מ-30 שנה מגיעה פתאום לאחד המצעדים המוזיקליים החשובים בעולם? התשובה היא שמדובר במחאה של אוהדי קבוצת הכדורגל הסקוטית סלטיק, אשר ידועים כקבוצה הקתולית של גלזגו - בניגוד ליריביהם מקבוצת ריינג'רס הפרוטסטנטית – ואשר הביעו תמיכה בלתי מסויגת במאבק של המחתרת האירית נגד השלטון הבריטי בצפון אירלנד.

ציור קיר שמהלל את בובי סאנדס בבלפסט

זעמם של אוהדי סלטיק יצא נגד חוק שהעבירה ממשלת סקוטלנד לפני כשנתיים, ואשר אסר על "התנהגות תוקפנית במגרשי הכדורגל", ובין השאר קבע כי השמעת שירים שתומכים בארגוני טרור אסורים במגרשים. בספטמבר האחרון אף הורשע אוהד הקבוצה אחרי ששר את הבלדה במשחק ליגה ונאסר עליו להגיע למשחקים במשך שלוש שנים ולשלם קנס של 600 פאונד.

בשל כך, יצאו חברי "הבריגדה האירית" וארגון האוהדים המתנגד לחוק בקריאה לתומכי סלטיק לבצע הורדות של השיר מ-iTunes וכך להכניס אותו למצעד הפזמונים כדי "להביך את מי שרוצים להפוך אותנו לפושעים". "לא נסבול את המשך הרדיפה של חברינו האוהדים מצד מדינת המשטרה סקוטלנד", נאמר בהודעת הארגון.

אחרי שבשבוע האחרון הגיע השיר כבר למקום ה-24 בזכות ההורדות המסיביות, אתמול הוא התייצב במקום ה-33 במצעד. המגישה ג'מילה ג'מיל ציינה כי מדובר במחאה של אוהדי סלטיק, ומיד לאחר מכן השמיעה את שתי השורות הראשונות של הבלדה: "קראו את שורת הכבוד עבור הגברים האמיצים ביותר של אירלנד, אנחנו חייבים להיות מאוחדים לזכרם של העשרה".


השמעתו של השיר השנוי במחלוקת עוררה סערה בקרב היוניוניסטים בצפון אירלנד – תומכי המשך האיחוד עם בריטניה – שזעמו על רשת השידור הציבורית שנתנה ביטוי לבלדה. "אם הבי-בי-סי היה ניצב מול שיר אחר שמהלל רצח, ולעתים מעשי רצח רבים של אנשים חפים מפשע, הם היו מקבלים החלטה מנהלתית שלא לקדם שיר כזה", אמר הפוליטיקאי הפרוטסטנטי, גרגורי קמפבל, לבלפסט טלגרף. "בדיוק אותם עקרונות צריכים להיות תקפים אילו היה מדובר באל-קאעידה, הבדלנים הבאסקים או ארגוני טרור מזרח תיכוניים אחרים".

בבי-בי-סי הבהירו כי הם לא יכולים להחרים את השיר מאחר שמדובר בחופש הביטוי. כך היה גם בשנה שעברה, כאשר במצעד הפזמונים הושמע קטע מהשיר "דינג דונג! המכשפה מתה" מהסרט "הקוסם מארץ עוץ" שקידמו מתנגדיה של ראש הממשלה, מרגרט תאצ'ר, בעקבות מותה של "גברת הברזל".

הטרור הצפון אירי עדיין פה

פרשת הבלדה מגיעה בדיוק כאשר בריטניה קיבלה תזכורת כי על אף הסכם השלום שנחתם בצפון אירלנד בשנת 1998, הטרור הרפובליקני עדיין לא נעלם לחלוטין. היום מסר הסקוטלנד יארד כי קבוצה בשם "ה-IRA החדש" קיבלה אחריות על משלוח של ארבע מטעני חבלה למשרדי גיוס של הצבא בשבוע שעבר.

ארבעת המטענים התגלו במשרדים באוקספורד, ברייטון, קנטרברי ובמרכז הקניות קווינסמרה, וחבילות חשודות נשלחו גם למשרדים של הצבא באלדרשוט, רדינג וצ'טהאם. כל החבילות נוטרלו ללא נזקים או נפגעים.

לאחר ישיבת חירום שהתקיימה במשרד ראש הממשלה, נאמר כי המטענים היו בעלי סימני זיהוי של ארגוני טרור מצפון אירלנד. היום אישרה גם המשטרה כי ביום שבת קיבל עיתון צפון אירי הודעת קבלת אחריות שכללה מילת קוד מוכרת שמזוהה עם ה-IRA.


המחתרת האירית, שהייתה אחראית למאות מקרי רצח וטרור במהלך העימות המזוין בצפון אירלנד, הכריזה על סיום המאבק ועל התפרקותה בשנת 2005. אולם פעילים בארגון, שמתנגדים לתהליך השלום, המשיכו לפעול במסגרת ארגוני טרור בדלניים שהיו אחראים לכמה התקפות בשנים האחרונות. לפני כשנתיים, הוכרז על הקמת ארגון "ה-IRA החדש" ואנשיו חשודים במשלוח מעטפות נפץ לפני כמה חודשים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה