יום שלישי, 11 בפברואר 2014

המסר לארדואן: גם התפטרות היא חלק מהדמוקרטיה

כותרתו הראשית של העיתון זאמאן לא משאירה ספקות: ההתנהלות הבלתי דמוקרטית של ראש הממשלה הטורקי מתחילה להימאס. "טענות לשחיתות, מדיניות רודנית ומלחמה נגד שלטון החוק הרחיקו את הממשלה מהדמוקרטיה", קרא היומון. ציבור מצפה כעת שהיא תעשה מה שממשלות של דמוקרטיות אמיתיות חייבות לעשות במקרים דומים"

היומון הטורקי זאמאן סיפק היום אמירה חדה וברורה מול התנהלותו הבלתי דמוקרטית של ראש הממשלה, רג'פ טאיפ ארדואן: "התפטרות היא חלק מהדמוקרטיה", קראה כותרתו הראשית של העיתון.

"הציבור תוהה אם הממשלה תתפטר או תמשיך לאתגר את הדמוקרטיה", נאמר בידיעה הראשית של העיתון. "טענות לשחיתות, מדיניות רודנית ומלחמה נגד שלטון החוק הרחיקו את הממשלה מהדמוקרטיה. הציבור מצפה כעת שהיא תעשה מה שממשלות של דמוקרטיות אמיתיות חייבות לעשות במקרים דומים".

שער העיתון זאמאן, היום

לפי היומון, בכל כלי התקשורת – הכתובה, האלקטרונית ובאתרי השיתוף - ישנן ראיות להתנהלות בלתי תקינה לכאורה של חברי ממשלה ולעבירות של אנשים וחברות שמקורבים לממשלה, אבל הממשלה הטורקית "חירשת ועומדת בהתרסה מול כל ההאשמות, שכל אחת מהן יכולה לגרום לנפילת ממשלה בדמוקרטיה אמיתית".

בין השאר מתייחס העיתון לפרשת השחיתות שהתפוצצה באמצע דצמבר, ואשר הביאה למעצר של שלושה בנים של שרי ממשלה שהתפטרו בהמשך ושל אנשי עסקים המקורבים לשלטון, וגם שמו של בנו של ארדואן נקשר לפרשה. בעקבות הפרשה, הוביל ארדואן מהלך של "טיהור" בשורות רשויות אכיפת החוק עם פיטורים של מאות שוטרים ותובעים שהיו אחראים לחקירות נגד מקורביו.

ואם זה לא מספיק, ארדואן נלחם גם בחופש הדיבור והביטוי. הפרלמנט העביר חוקים שיאפשרו לסגור אתרי אינטרנט שייחשדו בפגיעה בפרטיות, עיתונאי שהתבטא נגד השלטון נדרש לעזוב את המדינה וארדואן עצמו התערב בשידורי החדשות כדי למנוע סיקור נגד ממשלתו.

פרופסור מהמט אלטן אמר לעיתון כי בדמוקרטיה נורמלית, העם היה מגיב בעוצמה מול אירועים כאלה. "הממשלה מנסה ליצור כעת רושם שקופסאות הנעליים המלאות כסף, הכספות ומכשירי ההאזנה כלל לא קיימים", אמר.

"כאשר אתה מתעלם מחוקי הדמוקרטיה, הלגיטימיות של הקלפי יורדת", הוסיף אלטן. "אנחנ ניצבים מול ממשלה שאומרת לאזרחים שאי אפשר לשלוט בה".


בינתיים, כאשר זכר הדיכוי של המחאה בפארק גזי בקיץ האחרון עדיין טרי, הרחובות באיסטנבול ובאנקרה עדיין שקטים. כעת נותר לראות באיזה שלב יימאס לטורקים, כולל לתומכיו של ארדואן, מהתנהלותו הבלתי דמוקרטית והם ייתייצבו מולו ויגידו בקול רם: "לא עוד!". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה